Vähähiilihydraattinendieetti.fi

Dieetti

Dieetti on erityisruokavalio, josta on jätetty pois tiettyjä ruoka-aineita tai siihen on lisätty tiettyjä ruoka-aineita joiden saannista pidetään erityistä huolta. Dieetti on ruokavalion sääntelyä, jolla pyritään johonkin tavoitteeseen. Yhä yleisemmin dieetti -sana liitetään laihdutukseen.

Laihdutukseen ja painonhallintaan liittyviä dieettejä:

Atkinsin dieetti

Atkinsin dieetissä, joka on vähähiilihydraattinen dieetti, olennaista on saada aikaan ketoositila, jossa keho alkaa polttaa energiaksi tehokkaasti varastorasvojaan, koska hiilihydraattien saanti minimoidaan. Painonpudotus on tällä menetelmällä nopeaa. Useimmat vähähiilihydraattiset dieetit perustuvat enemmän tai vähemmän tähän samaan ajatukseen.

Vähärasvainen dieetti

Vähärasvaisessa dieetissä pyritään välttämään rasvoja niiden korkean energiatiheyden vuoksi. Tässä ruokavaliossa pyritään erityisesti säännöstelemään tyydyttyneiden rasvojen saantia. Energianlähteenä tässä dieetissä toimivat pääasiassa hiilihydraatit. Vähärasvaisen dieetin puolustajia on nykyään huomattavasti vähemmän kuin aikaisemmin, eikä vähärasvaista ruokavaliota enää puolusteta entiseen tapaan ainoana terveellisenä dieettinä.

Zone-dieetti

Zone-dieetissä ideana on käyttää hiilihydraatteja säännöstelevästi, jotta saadaan aikaan lievä ketoosi. Riittävään proteiinin saantiin kiinnitetään huomiota. Hiilihydraattien laatuun kiinnitetään myös huomiota ja jätetään liian jalostetut hiilihydraatit pois ja syödään hiilihydraatteja joissa ravintoainetiheys on suuri. Dieetissä vältetään lisäaineita, keinotekoisia makeutusaineita ja transrasvoja. Rasvanlähteinä ovat öljyt, kalanrasva ja käytännössä myös lihan piilorasva.

Montignac-dieetti

Montignac-dieetissä on kaksi olennaista perusperiaatetta. Hiilihydrattien kanssa ei syödä rasvaa, ja ne hiilihydraatit joita käytetään, ovat alhaisen glykeemisen indeksin hiilihydraatteja. Karkeasti ideana on välttää insuliinin ja rasvan yhtäaikaista läsnäoloa verenkierrossa ja näin estää rasvan varastoituminen kehoon. Dieettiä on usein väitetty huuhaaksi, mutta silti sillä on saatu hyviä tuloksia aikaiseksi painonhallinnassa.

VLCD eli erittäin niukkaenerginen dieetti

VLCD on energiamäärältään erittäin tiukasti rajattu dieetti, joka ei ole tarkoitettu pitkän aikaa noudatettavaksi, vaan sillä pyritään saamaan aikaiseksi nopea painonpudotus esimerkiksi sairalloisen lihavilla ihmisillä. Kalorimäärä saattaa jäädä paivässä alle 1000 kcal. Tämä dieetti toteutetaan yleensä ateriankorvikkeilla, johon on pyritty lisäämään kaikki olennaisimmat vitamiinit ja hivenaineet, jotta puutostiloja ei pääsisi dieetin takia syntymään.

GI-dieetti ja hyväkarppaus

Gi-dieetillä tarkoitetaan ruokavaliota, jossa kiinnitetään erityistä huomiota ruoka-aineiden glykeemiseen indeksiin. Glykeeminen indeksi kertoo ruoka-aineen verensokerin nostamisnopeuden. Nopeat hiilihydraatit, jotka nostavat verensokeria nopeasti, pyritään jattämään pois ruokavaliosta ja suosimaan hitaasti verensokeria nostavia ruoka-aineita. Hyväkarppaus on paljolti GI-dieetin kaltainen, joskin siinä lisäksi kiinnitetään enemmän huomiota myös hiilihydraattien määrään niiden laadun lisäksi.

Muita kuin painonpainonhallintasyistä toteutettavia dieettejä:

Kasvisruokavalio, vegetarismi

Kasvisruokavalion toteuttaminen liittyy usein eettisiin syihin, joskus myös terveysajatteluun. Kasvisruokavalion nimi kertoo jo täydellisesti mistä on kysymys: sen noudattajan ruokavalio koostuu ainoastaan kasvikunnan tuotteista. Erilaisia kasvisruokavalion muunnelmia on kuitenkin paljon. Lakto-vegetarismissa käytetään kasvisruoan lisäksi maitotuotteita, Lakto-ovo-vegeterasimissa lisäksi kananmunia. Veganismi on paitsi tiukan linjan vegetarismia myös elämäntapa jossa vältetään kaikkea eläinkunnan hyväksikäyttöä.

Viljaton ruokavalio

Joillekin ihmisille suomalaiset viljat eivät sovellu ollenkaan. Keliakia on autoimmuunisairaus, jossa viljan (vehnä, ohra, ruis) sisältämä gluteeni aiheuttaa tulehduksen ohutsuolessa. Sairauden katsotaan olevan elinikäinen. Viimeaikoina on alettu entistä enemmän tulla tietoiseksi siitä, että viljat saattavat olla syynä moniin muihinkin epämääräisiin oireisiin. Esimerkiksi tunnettu vähähiilihydraattisen ruokavalion puolestapuhuja, lääkäri Antti Heikkilä suhtautuu viljoihin erittäin kriittisesti ja epäilee niiden käytön olevan moninaisten oireiden syynä, ks. artikkeli "Viljat ovat yksi keskeinen elementti suomalaisten sairastumisessa.". Antti Heikkilä kehottaa erilaisiin oireisiin kokeilemaan viljatonta ruokavaliota kahdeksi kuukaudeksi.