Vähähiilihydraattinendieetti.fi

Vähähiilihydraattinen dieetti

Vähähiilihydraattinen dieetti (VHH, karppaus) on ruokavalio, jossa rajoitetaan hiilihydraattien saantia olennaisesti verrattuna virallisiin suosituksiin. Virallista määritelmää tälle dieetille ei ole, mutta esimerkiksi Atkinsin dieetti on yksi esimerkki vähähiilihydraattisesta dieetistä, jonka noudattamiseen löytyy täsmälliset ohjeet.

Hiilihydraatti ei ole ravintona ihmiselle välttämätön, kuten proteiini ja rasva ovat. Useimpiin vähähiilihydraattisiin dieetteihin, kuten Atkinsin dieettiin kuuluu olennaisesti ketoosi. Se on tila, jossa keho alkaa tuottaa verenkiertoon ketoaineita ja glukoosia ilman ravinnosta saatavaa hiilihydraattia. Ketoosi syntyy, kun hiilihydraatteja nautitaan maksimissaan 50 g/vrk. Keho siis pystyy huolehtimaan riittävästä glukoosin määrästä vaikka hiilihydraatteja ei nautittaisikaan, jos keho ylipäätään saa riittävästi energiaa.

Vähähiilihydraattisen ruokavalion noudattamisen syitä saattaa olla monia, yleisimpiä lienee halu laihtua ja dieetin yleisesti koetut hyvät vaikutukset terveyteen; mm. diabeetikot ovat kokeneet saaneensa apua sairautensa hoitoon vähähiilihydraattisen dieetin noudattamisella. Vähähiilihydraattinen dieetti niittää myös mainetta ns. antikatabolisena dieettinä, joka laihduttaessa säästää lihakset, mutta polttaa rasvaa.

Vähähiilihydraattisessa ruokavaliossa sokeri, peruna, riisi, pasta, leipä ja muut viljatuotteet jätetään pois kokonaan tai niiden käyttöä vähennetään voimakkaasti. Riittävä energiansaanti turvataan lisäämällä rasvan ja proteiinin käyttöä. Tyypillisesti dieettiin kuuluu runsaasti lihaa,kalaa,siipikarjaa, kananmunia ja maitotuotteita. Riittävä kuidunsaanti pyritään turvaamaan syömällä runsaasti kuituja sisältäviä vihanneksia sekä pähkinöitä.

Vähähiilihydraattista dieettiä voidaan soveltaa myös kasvissyöjille. Tällöin lihan tilalle otetaan erilaisia palkokasveja, herneitä, papuja ja pähkinöitä. Tärkeä proteiininlähde kasvisruokavaliota noudattavalle on soija eri muodoissaan. Soijan proteiinipitoisuus on suurin kasvikunnasta. Proteiinin osuus ruokavaliossa jää käytännössä kuitenkin helposti kasvisruokavaliossa pienemmäksi kuin sekaruokavaliossa. Proteiinin saantia voi helposti lisätä lisäravinteilla, kuten soijaproteiinijauheella.

Runsaasti raskasta liikuntaa harrastavalle vähähiilihydraattisen dieetin noudattaminen saattaa olla hasteellista. Lyhytkestoisessa, korkean intensiteetin liikuntasuorituksissa keho käyttää energianlähteenään normaalisti glykogeenivarastojaan, eli lihaksiin ja maksaan varastoitunutta hiilihydraattia. Vähähiilihydraattisella dieetillä nämä glykogeenivarastot ovat kuitenkin lähes tyhjillään, joten raskas liikunta ei välttämättä onnistu hyvin. Tähän voi kuitenkin varautua tankkaamalla hiilihydraatteja ennen liikuntasuoritusta, ilman että varsinaista haittaa mahdollisesti halutulle ketoosille syntyy, koska liikunta pitää huolen näiden hiilihydraattien kulumisesta.

Hyödyllisiä linkkejä:

Painoindeksi

Laihdutus

Sauvakävely

 

Uutisia